Proč vyžadujeme písemné zadání poptávky od našich zákazníků?

Článek popisuje důvody pro přípravu písemné formy poptávek. Je určen všem, kteří chtějí po nás nějakou v podstatě maličkost. Třeba jen webové stránky. A když po nich chceme písemné zadání úkolu, argumentují například způsobem: „Já nevím, jaké stránky chci, vy jste na to odborníci, to máte přece vědět vy.“ V takévém případě jako alternativu nabízíme přípravu vstupní analýzy projektu. Její součástí je i návrh poptávaného řešení.

Nad tématem tohoto příspěvku jsem docela dlouho váhal. Je to přeci jen trochu „off-topic“ téma pro technický blog. Nakonec jsem jej zde publikoval. Techničtí nerdi jej přece číst nemusí. 🙂 A já budu moci místo vysvětlování již jen posílat odkazy.

Proč je pro zákazníka písemné zadání přínosem?

  • Snad nejdůležitějším faktorem je, že se nad svojí představou musíte pořádně zamyslet.
    Co například očekáváte od webových stránek? Má to být vývěska typu „Jsme tady!“? Nebo má přivádět nové zákazníky a vydělávat peníze? Jaké další další úkoly mají stránky plnit?
  • Formulujete svoje požadavky do formy, kterou je možné připomínkovat, upravovat a doplňovat.
    Protože jsme odborníci, očekáváte od nás kvalifikované rady. Tyto informace je vhodné zaznamenávat v písemné formě. (V poznámkách k poptávce.) Potom totiž „nezapadnou“ a jsou brány v úvahu.
  • Definujete cíle a úkoly, které má prezentace plnit.
    Vývojář, designér, specialista na SEO, ti všichni potřebují jasně definované cíle. Pokud je definovány nemají, nelze v reakci na ně připravit kvalifikovanou nabídku. A protože první porovnání nabídek je prováděno z hlediska ceny, nabízejí dravé firmičky všechno z počátku lacino, jen aby se k realizaci zakázky dostali. Co na tom, že výsledkem je nefunkční polotovar, který nevydělává zákazníkovi peníze, a naopak vyžaduje další investice? Takovou práci ale my odvádět nechceme a nebudeme.
  • Písemné zadání vám osvětlí postup a obsah prací, které budou obsahem nabídek.
    Je potom pro vás možné srovnání, jaké práce a v jakém objemu jsou do nabídek zahrnuty. Bez písemného zadání obvykle nedostanete formální nabídku. Potom, a to mi můžete věřit, se představy obou stran o obsahu a časovém objemu prací prováděných v rámci zakázky radikálně liší.

Jaké přínosy má písemné zadání zadání zakázky pro obě strany?

  • Čas investovaný do přípravy písemné poptávky se několikrát vrátí.
    A to oběma stranám. Mnohem více času později stráví dohady o tom, co všechno je součástí zakázky a co není.
  • Nabídky jsou kvalitnější a lépe pokrývají potřeby zákazníka.
    Zákazník si může vybrat nejlepší nabídku. A ta se může prosadit i proti nabídkám lacinějším, ale méně kvalitním.
  • Je možná lepší kontrola nad plněním jednotlivých bodů zakázky.
    Zákazník i dodavatel mají v tomto ohledu daleko lepší kontrolu a objektivní představy o stavu zakázky.

Alternativa – vstupní analýza

Pokud zákazník nemá prostor pro přípravu písemné poptávky, připravíme ji pro něho jako přílohu vstupní analýzy projektu. Ta je sice placenou službou, ale pokud si zákazník od nás objedná realizaci navrženého řešení, získá ji zdarma.

Těším se na vaše připomínky k tématu. Tento výčet výčet výhod písemných zadání určitě není úplný. Pomozte mi jej doplnit!

Pokud chcete dostávat notifikace o nových článcích z tohoto blogu, registrujte se zde.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.