Stejně jako většině z nás, mi přichází do emailových schránek hromada spamu. Většinu zastaví antispamový filtr, ale občas přece jen nějaký, obvykle dílko českých mozečků, projde. Zrovna včera jsem dostal jeden kousek, který mě zaujal. Nabízel třídenní školení Linuxu pod titulkem: Linuxovým administrátorem za tři dny.
Pod ním následoval obsah, který bylo snad možné za tři dny stručně projít. Rozhodně ale jej nebylo možné naučit někoho, kdo s oblastí nemá předchozí zkušenost.
Tento spam mě dostal natolik, že jsem byl nucen začít se hlasitě smát. Nerozesmálo mě to, že školení nabízejí někomu, kdo se správou serverů s operačním systémem Linux živí více něž šestnáct roků. Ale zjevnou lží, že základ administrace Linuxu je zvládnutelný za tři dny.
Že své zákazníky vlastně nic nenaučí, spameři vědí velice dobře. Ale co na tom? Slibem nezarmoutíš. A pro laiky je to velice lákavá představa: Zaplatím nějakých 7000 Kč bez DPH a za tři dny si s Linux serverem si poradím sám. Nebudu přece platit odborníka, který takovéto peníze bude chtít třeba za jeden den práce. Ušetřím spoustu peněz!
Problém je v tom, že místo zisku vyhodí peníze z okna. Proč mám tento názor? Vychází z mých zkušeností.
Po šestnácti letech praxe se mám v oblasti Linuxu stále co učit. Úsilí, které je nutné investovat, je mnohem větší, než se na první pohled zdá. Já osobně jsem za těch téměř sedmnáct roků investoval do svého odborného vzdělání více než 10.000 hodin času. Ta investice mi umožňuje nábídnout schopnost řešit problémy s vysokou produktivitou a s garancí úspěšného výsledku. Za hodinu nebo dvě splním úkol, který začínající administrátor řeší několik dní, často i bez úspěchu.
Na význam této skutečnost mě poprvé upozornil před pěti roky zákazník, který sám již byl zkušeným administrátorem Windows desktopů a serverů. I s Linuxem měl nějaké praktické zkušenosti a zvažoval, že si instalaci (poměrně komplikovanou) připraví sám. Nakonec se rozhodl, že vsadí na moji zkušenost a vyšší produktivitu práce a řešení objednal u mě.
Akce skončila úspěšně a k všeobecné spokojenosti. V průběhu prací jsme si potykali, jak už to stává. Když jsme se loučili a já odjížděl, řekl mi můj partner pár vět, co si ještě dnes pamatuji.
„Jsem moc rád, že jsem se do toho nepustil sám a nechal to objednat u tebe. Pozoroval jsem tě, jak jsi během dvou hodin narazil na pět fatálních problémů. Řešení každého z nich by mě stálo hodiny času. Dva z nich bych řešil spíše dny, než hodiny. A ty, jsi se přes ně přenesl, vyřešil jsi je nebo obešel za pár minut. Jsem moc spokojený. Kdybych se snažil věc realizovat sám, stálo by to několikrát víc peněz, a třeba bych to ani nedokázal dodělat. Tvoje znalosti a zkušenosti mají obrovskou cenu.“
A jak se na problém díváte vy? Myslíte si, že se vám více vyplatí začínající administrátor? Nebo nějaký student? Nebo si snad vsadíte na třídenní školení Linuxu? Těším se na vaše komentáře. 🙂
Pokud chcete dostávat notifikace o nových článcích z tohoto blogu, registrujte se zde.
Suhlas 🙂