Jako na profesionála v oblasti správy serverů s operačním systémem Linux se na mě až příliš často obracejí potenciální zákazníci s požadavkem, který jako by vypadl z kopírky podle následujícího vzoru: „Máme Linux server, všechno nám tam funguje, jenom …“ Jak začnou takto, už tuším, že se bude jednat o „… jenom“ zakázku, jak ji nazývám. To „… jenom“ je jiný výraz pro „noční můra“.
Jak vypadá typická „… jenom“ zakázka
Chtějí po mě obvykle, abych server, který si připravili sami a nebo za pomoci nějakého amatéra, uvedl do stavu funkcionality, jakou si představují. Často také trvají na ceně práce, jakou nastavil předchozí správce serveru, typicky student.
Obvykle si jen tiše povzdechnu a navrhnu jim, ať mi pošlou písemnou specifikaci svých požadavků a přístupové údaje k serveru. Já na oplátku provedu analýzu problému a stavu jeho řešení v rozsahu 1 až 2 hodin zdarma. Poté si promluvíme a dohodneme se na podmínkách. Nebo také se třeba nedohodneme, jak už to bývá.
Často se specifikace nedočkám a o poptávajícím již neslyším. Pokud poptávající odmítá dát specifikaci požadavků písemně s tím, že se přece jedná o maličkost, zakázku rovnou odmítám. Zkušenost mě poučila, že v tomto případě jde o práci, co nikdy nebude hotová. Takovíto zákazníci, kteří při sjednávání zakázky vlastně nic nepotřebují, po realizaci s oblibou telefonují i několikrát denně a říkají „Ale my jsme ještě chtěli …“ nebo „My jsme si mysleli, že nám ještě uděláte …“
Zkrátka, jedná se o ještě horší variantu „… jenom“ zakázky. Neboli o práci typu „noční můra bez konce“.
Ti, kteří jsou ochotni poslat specifikaci písemně, se často diví, k čemu potřebuji přístupové údaje ještě před tím, než zakázku přijmu. Odpovídám jim obvykle, že chci vědět, jací kostlivci na mě vypadnou ze skříní. Nebo že chci vědět dříve, než předložím nabídku, jakým hrůzám připravených minulým administrátorem budu čelit. Poptávající jsou většinou dotčeni. Někteří se ale smějí.
Statistika říká, že s těmi, co se smějí, se nakonec dohodnu mnohem častěji.
Pokud mi přístupy a specifikaci opravdu dodají, končí legrace a začíná práce.
Narazil jsem při své praxi i na servery, kde jsem dva dny jen zjišťoval, jak vlastně připravené řešení funguje. Nebo spíše jak si minulý administrátor představoval, že by fungovat mělo. Dotáhnout takovéto řešení je mnohdy docela náročné. Většinou ale nacházím jen smutný VPS server. Na levném hostingu, se standardní instalací, a hotovo není vlastně nic. Nacházím jen stopy po pokusech, které nevedly ani k nějakému dílčímu úspěchu.
Jednou mi sice přálo válečné štěstí a podařilo se mi celou věc zprovoznit asi za půl hodiny. Stačilo se podívat do logu, přečíst chybovou hlášku, opravit konfiguraci a bylo hotovo. Když jsem zákazníkovi řekl, že jsem problém opravil v rámci konzultační hodiny zdarma, stal jsem se pro něj téměř hrdinou. 🙂 Dodnes mě všude chválí. Dokonce občas něco objedná (když si s tím sám nedokáže poradit). Uznejte, že to za půl hodinky práce stálo! 🙂
Takové štěstí ale obvykle nemívám. Většinou zjistím, že by mě čekalo mnoho hodin práce. A zákazník má představu, že je vše „skoro“ hotovo. Vždyť mu to řekl předchozí admin!
Fáze nabídky
Následuje z naší strany příprava nabídky.
Poměrně často se vyskytuje po zaslání nabídky mezifáze, kdy zákazník kňučí jako Harpagon, chytá se stropu a kvílí, že náš přechůdce chtěl mnohem méně peněz.
Obvykle na tento argument dávám protinabídku: Pokud mu bude stačit, že realizaci jen slíbím ale neudělám nic, stejně jako můj předchůdce, dám mu z jeho ceny ještě 50% slevu! Nevím proč, ale moji protinabídku ale ještě nikdo nepřijal. Je přece cenově zcela nepřekonatelná! 😉
Po tomto argumentu (většinou) zákazník trochu vychladne a začíná s ním být rozumná řeč.
Některým ale nabídka připadá pořád drahá. Odcházejí hledat někoho jiného. Vždy se s nimi srdečně loučím a přeji jim hodně štěstí.
Asi tak za dva měsíce se někteří z nich vracejí a nabídku berou. Za deset roků podnikání jich bylo, jestli dobře počítám, dvanáct.
V jednom zvláštním případě nešlo ani tolik o cenu, jako o termín. Zákazník požadoval pod poměrně přísnými sankcemi realizaci projektu do týdne. Nešlo o úplnou maličkost, navrhoval jsem proto měsíc. Máme také jiné zákazníky a k nim závazky… A hardware s oblibou selhává v době, kdy máme nějaký šibeniční termín. Tento konkrétní zákazník se vrátil za sedm týdnů a naši nabídku přijal.
Byl jsem velice zvědavý, proč projekt není dávno hotový, když tak spěchal. Dozvěděl jsem se, že většina potenciálních dodavatelů mu za týden nedokázala ani poslat nabídku. Tři sice nabídku poslali, ale k realizaci se moc neměli. Souhlasili s týdenním termínem realizace, ale posunutým o měsíce do budoucna. Měli zrovna strašně moc práce!
Jak tedy poptávat instalaci a správu Linux serveru
Doporučuji vám jednoznačně písemnou formu, protože:
- poptávka v písemné formě působí profesionálně, vaše myšlenka bude ucelená
- poptávka v písemné formě se snadno komentuje a připomínkuje
- sepsání vás donutí promyslet požadavky do detailů již ve fázi plánování; Vaše představa bude podrobnější
- vyhnete se falešným představám o trivialitě úkolu
- specialisté vás budou brát vážně, protože jim umožníte produktivněji pracovat a zaměřit se na důležité věci, na které vás musí upozornit
- nabídky budou připraveny dříve a dostanete jich více
- fáze přípravy zakázky bude kratší
Z nabídek si potom vybírejte.
Nepodceňujte reference a nezanedbejte jejich prověření. Určitě platí pravidlo, že dobré reference a třeba jen lehce nadprůměrný specialista jsou lepší, než špičkový odborník zahleděný do své specializace natolik, že se s ním rozumně nedomluvíte.
Doufám, že vám bude tento článek užitečný a těším se na vaše komentáře a zkušenosti z praxe.